U bent betrokken bij een arbeidskwestie
Arbeidskwesties kunnen complex zijn en soms lang duren. Zeker wanneer er sprake is van een ziekmelding, iets dat dikwijls gebeurt. Een misvatting is dat er geen mediation kan plaatsvinden wanneer een medewerker nog ziek is.
Wanneer is mediationgeschikt bij arbeidskwesties?
Het antwoord op deze vraag is eenvoudig. Wanneer alle betrokkenen bereid zijn tot overleg en de intentie hebben om mee te werken aan een oplossing, dan is mediation geschikt. Het kan hierbij gaan om een medewerker die een geschil heeft met zijn werkgever, maar bijvoorbeeld ook als de samenwerking in een team niet goed verloopt, kan mediation ingezet worden. Als het team uit meer dan vier personen bestaat, dan is het verstandig om twee mediators het traject te laten begeleiden. De reden hiervoor is dat communicatie slechts 7% uit woorden bestaat, 38% intonatie en 55% uit lichamstaal (non-verbaal).Om als mediator niets te missen, is het goed om een extra paar ogen en oren te hebben.
Wie zijn de deelnemers?
Een belangrijk aspect is dat de juiste personen aan tafel zitten. Dit zijn degenen die onderdeel uitmaken van wat er speelt. Het afvaardigen van een HR-leidinggevende is bijvoorbeeld onverstandig, want dat kan negatieve invloed hebben op de andere betrokkene(n). Hij/zij kan zich al snel niet serieus genomen voelen en dat heeft invloed op de van de mediaiton.
Doel arbeidsmediation
Het doel bij arbeidsmediation is altijd dat de mediator(s) de deelnemers begeleiden naar een uitkomst waar eenieder zich in kan vinden. Bij de start van de mediation staan de deelnemers ver van elkaar vandaan. Veelal heeft ieder een standpunt ingenomen. De kracht van mediation is om van standpunten naar wederzijdse belangen te gaan. Onze mediators beschikken over alle benodigde kennis en hun gereedschapskist zit vol met instrumenten om de mediation te laten slagen. In ruim 80% van de gevallen wordt de mediation succesvol afgerond waarbij partijen goed terugkijken op het behaalde resultaat. Een belangrijke factor hierin is dat men zich gehoord voelt en zelf invloed heeft gehad op de uitkomst.
Soorten arbeidsmediation
Er zijn verschillende uitkomsten binnen een arbeidsmediation, te weten::
1. Herstel arbeidsrelatie;
2. Herplaatsing binnen het bedrijf;
3. Exitmediation, beëindigen van de arbeidsrelatie.
In deze volgorde wordt ook onderzocht, onder begeleiding van de mediator, welke uitkomst het meest passend is voor alle partijen. De mediator zorgt ervoor dat in alle drie van de gevallen de gevonden uitkomsten vastgelegd worden in een vaststellingsovereenkomst. De vastgelegde afspraken zijn bindend voor alle partijen. Dat schept voor iedereen duidelijkheid, voor nu en later!
Contact
Geaccrediteerde mediators
Onderdeel van Conflictexperts B.V
Postbus 58
6660 AB Elst (Gld)
Bergerdensestraat 25 A1
6681 LK Bemmel
tel: 085 2019 627
info@geaccrediteerdemediators.nl